måndag 12 maj 2014

A walk on the wild side ...

I dag hade vi en tornado varning här i Canton :) Spännande va ?! Det fanns en liten risk för farligt väder och på något vis kände jag på mig att det skulle bli av. I alla fall så befann jag mig på bibblan när tornado alarmet  gick. Nu hade det gått i  Ann Arbor en bra stund innan så jag hade det på känn att det skulle ta sig till Canton. Och mycket riktigt ... på bibblan så blev de lite förvirrade och uppmanade alla att gå till toaletterna för att det inte fanns fönster där. När alla inte fick plats där låste de upp en konferanslokal där de rekomenderade folk att hålla sig borta från fönsterna ?! och helst ta sig in i den lilla städsskrubben :) Gissa vem som satt längst in i städskrubben hahaha ? 

Någon fick panik och började skrika att om tornadon kom skulle vi i alla fall dras upp i lufen och dö allihopa och det spelade ingen roll var i denna sketna byggnad man befann sig.  Tornadovarningen höll i sig i närmare en timme och vi fick rapport varje kvart eftersom polisen hörde av sig till bibblan med jämna mellanrum och rapporterade om läget. Tydligen så var det faktiskt en tornado på marken som cirkulerade runt någonstan söder om oss - det visade sig att det faktiskt var fyra tornadoes som slagit ner allt som allt och stora delar av sydöstra Michigan var under varning !!! 

Trodde faktiskt jag skulle få panik med tanke påp min tornadoskräck, men faktum är att jag är mest rädd innan, när larmet väl gick fick jag nästan som en lite kick ;) men bara nästan :) 

I morgon fortsätter livet on the wild side. Vi ska på konsert i Detroit och har missat att köpa parkeringsbiljett :) hahahaha, när man läser om alternativa parkeringsplatser och folk som blivit rånade när de fått parkera en bit bort så undra man hur dumsnål man egentligen varit ;) Samtliga byggnader i området saknar fönster, och det säger ju en hel del. Vi får helt enkelt vara ute i god tid i morgon - dessutom ska det vara oväder då också - wish me  luck! 

Tillfälligt tornado shelter :) 

4 kommentarer:

  1. Fy vad obehagligt, Curtis älskar tornados och är ledsen för att vi inte har fått nån medans vi bott här men jag är glad över att vi sluppit det.. Skönt att ni är oskadda i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hur kan man älska tornadoes ? Kan hålla med om att det är ett grymt fascinerande naturfenomen, har själv suttit och glott på massa videos av dem hahaha! Men att veta att det är en cirkulerande i närheten av en, och man dessutom inte har någon källare är lite ångestframkallande faktiskt ;)

      Radera
  2. OMG! Jag hade fått dödsångest på stört och börjat storlipa - jag måste sluta tro att allt är som på film ;) Läskigt i alla fall men tur att ni mår bra och är hela!:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja, jag är ingen big fan av den här typen av väder även om jag börjar vänja mig och kanske bli lite mer avslappnad ,,, men det läskiga är att man vet inte hur illa det kan bli innan ovädret väl kommer. I bland har de gått ut med prognoser där de sagt att det är 80 % risk för en JÄTTESTOR tornado och det blir ett lätt åskoväder på 10 minuter. I bland är atmosfären lite lätt instabil och det kommer en tornado som slår omkull hundra hus! Som tur är så är tornados häromkring oftast inte så stora och starka. Men bättre att ta det säkra före det osäkra - och sen låta bli att vara för kinkig eftersom risken för riktiga oväder finns ganska ofta även om det inträffar sällan :) ,,, men ser fram emot att ha källare!

      Radera