fredag 20 september 2013

Polish Cooking

I går kväll gav jag mig på att göra ett storkok av den polska kålgrytan "Bigos" i vår slow cooker, den innehåller polsk korv, fläsk kött, svamp, lök, kål, surkål och kryddor :) Min mormors Bigos var helt underbar god och som den polack jag är så älskar jag surkål ;) 

Nu är jag aningens tveksam till att detta smakar som det ska !? Hur som helst så luktar det helt fruktansvärt hahaha, vaknade i natt av att det stank gammal kål och dessutom så åskade det kraftigt. Jag fick höra när jag växte upp att man inte skulle äta mat som tillagats när det åskar för då blev man magsjuk. (vilket hela familjen blev under en semester i Polen efter att ha ätit mat som tillagats just när åskan gick. Hoppas verkligen att det inte stämmer, för vad ska jag i så fall göra med 16 portioner polsk kålgryta ? :) 




2 kommentarer:

  1. Har inte hört talas om magsjuka,men när vi höll på med godis fick vi lära oss att vara försiktiga under åskväder Tex.äggvitesmet kunde "falla ihop" och det stämde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar varför smeten föll ihop ? Trycket eller fukten kanske ?? jag har svårt att tro att det finns en logisk förklaring till att man blir dålig i magen av åskmat :) Det har åskat massor av gånger medan vi lagat mat här i Michigan när jag tänker efter, och har inget minne av att vi varit magsjuka :)

      Radera