tisdag 28 januari 2014

För första gången sedan 1978


... stänger University of Michigan i dag på grund av extrem kyla. Att skolor stänger är inte ovanligt, och  i år så har de redan så många gånger så sommarlovet riskerar att förkortas. Men U of M brukar aldrig stänga :)

Detta betyder alltså att det är svinkallt igen och massor av snö ... den här vintern suger fett alltså. Förra vintern var vi ute och gick massor av promenader och det var bara några dagar det året som det verkligen var mycket snö. Nu känns det som vi haft en hel månads istid och ofrivillig isolering ,.,

Förra vintern körde jag mustang, mindre motor än den vi har nu och automat . Det var slirigt som fasen men det gick bra och jag blev riktigt avslappnad och skicklig på att styra även om det verkligen var ångestfyllt i bland eftersom den både fastnade lätt, slirade vid varje sväng och knappt gick igång igen om man blev tvungen att stanna vid ett rödljus om det var uppförsbacke eller snö. Men övning ger färdighet, och lite roligt är det att jag var den enda som hade lyckats ta mig till jobbet på årets värsta snödag där jag jobbade förra vintern och fick bonus för det :) ( Jobbade som Home Health Aide.)

I år har vi alltså en mustang igen - nyare, mycket mer hästkrafter och inte lika bra däck. Den mustangen är mycket slirigare än den förra och går knappt att köra vintertid. Tanken var att den skulle stå över vintern och vi skaffade därför Exploren som vi köpte billigt kontant för att ha som vinterbil :) Sen var tanken att vi skulle leasa en ny Ford år mig. Men eftersom jag nu inte kan jobba, och vi just nu inte har velat binda upp oss på ett leasingavtal och inte vill lägga mer pengar på bilar just nu så har jag alltså mustangen till godo ,,, och med tanke på väglaget så blir jag isolerad - vi hade inte räknat med att vädret skulle bli så här illa, och hade jag haft någonstans jag verkligen behövde vara om dagarna hade vi så klart skaffat en annan bil. Erik tycker att vi kanske bara borde skaffa en varsin normal bil, men att köra mustangen (i bra väglag) är så jäkla underbart, den kör i från vem som helst och ligger så jäkla bra på vägen.

Men hoppas verkligen att det blir mycket mildare snart, för det här är riktigt segt :(

     
               
                                    Erik skottar snö på Hiscock st, vår första  bostad i Michigan :)

4 kommentarer:

  1. Burr så kallt det ser ut. Men ändå myyyyysigt :). Vilken extrem vinter ni har alltså. Jag kanske inte ska nämna att vi har typ 25 grader och sol varje dag haha... gräset är alltid grönare dock. Jag vill ha regn i alla fall!!! Förresten, när det regnar här så väljer folk att inte köra till jobbet eller gå till skolan och det är nästan helt acceptabelt. För min del är det helt ofattbart då man tar sig överallt i regn och rusk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör inte folk till jobbet i regn !?! wow ;) Jag är skitrött på kyla nu, snö är ok, så länge de håller efter vägarna, men kylen är för bitande, skulle göra mycket för att byta väder med dig :)

      Radera
  2. Oh my! Burr!!! Har nog aldrig varit med om sån kyla, inte ens i Sverige. Kommer det vara vinter hos er länge till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää den här kylan suger alltså ,,, hoppas att våren kommer riktigt snart, som tur är så brukar den vara hyfsad tidig :)

      Radera