torsdag 6 februari 2014

Förbannad

Fick just dåliga nyheter angående det där med arbetstillstånd/grönt kort. Först blev vi lovade redan i början av vintern/senhösten,,, för att sedan få det ändrat till direkt efter jul... för att sedan bli lite bortglömt fram till nu ... Och nu fick vi reda på att det inte kan  ske förrän till hösten ... i bästa fall kanske innan sommaren(fast det är väldigt osäkert, och bara om det går att tänja på reglerna). Sen tar det ju ett tag att få det där jäkla tillståndet ... Jag hade räknad med att kanske få något temporärt tillstånd efter sommaren, det som man brukar kunna få när ansökan kommit en bit på vägen.

Kan inte med ord beskriva hur jäkla förbannad och besviken jag är just nu, borde inte blogga om det medans det är så färskt, men det brukar ju hjälpa att dela med sig hahahaha. Och nu känner jag mig så arg så jag nästan skulle kunna flytta berg. När man sitter som på nålar och väntar så är till hösten en jäkligt lång tid ... vilket innebär att vi har GC till sommaren 2015 kanske.

Jag har ju sagt att jag vägrar köpa hus förrän ansökan är påbörjad vilket gör att jag antingen får tänka om eller lägga husplanerna åt sidan just nu. Det där med hus har liksom varit mitt glädjeämne efter en ganska dryg och tung höst och början av vintern.

Dessutom har jag ju inte kollat upp någon utbildning eftersom jag räknat med att kunna försölka komma igång med någon form av jobb efter sommaren... Nu när jag vet att detta verkar bli ännu mer uttraget så känner jag lite att jag fått nog. Vi har varit här i USA i drygt tre och ett halv år, och under den tiden så har jag lyckats jobba som sjuksköterska i lite under ett halvår ....

Tanken har ju varit att spara pengar till hus och inte lägga de på någon utbildning ... men som det känns nu så kommer jag definitivt  prioritera mig själv i vår, och hittar jag något som jag verkligen vill plugga så kommer jag göra det oavsett vad det kostar - självklart inom rimliga gränser!

Ska vi vara kvar här ska det tamigfan kännas okay för alla inblandade parter :) ... så nu ska jag bara coola ner mig och sen börja kolla efter lite mer långvarig sysselsättning/studier, wish me good luck!

13 kommentarer:

  1. Förstår att du är förbannad,det har varit en evig väntan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du anar inte. Men har lagt ilskan åt sidan, orkar inte, det tar för mycket energi ,,, Fokuserar på allt annat istället :)

      Radera
  2. Åh fasen så jäkla jobbigt. Alla sådana grejer som går genom regeringen tar en förbannat lång tid. Så tråkigt när man har haft det att se fram emot i alla fall. Hoppas att det kommer gå så fort det går i alla fall.

    USA är så jäkla sjukt ibland med de här uppehållstillstånden och så. Som jag berättade för sig en annan gång så fick min kompis åka hem till Sverige igen för att de i sista min vägrade att sponsra henne trots att de lovat. Jag menar här kommer det folk från alla möjliga länder och går i skolan, vill sedan jobba och bidra till samhället men det är ju lättare sagt än gjort. Många gånger får de ju åka hem. För att inte sedan tala om alla illegala invandrare som får vara kvar här. Så tycker man ju verkligen att de som gör allt rätt ska få stanna. Usch gör mig så irriterad. Hoppas på att det fixar sig snart för er för det är verkligen svårt att planera när saker och ting känns så ovisst. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hände våra kompisar, en dag fick dom helt plötsligt beskedet att dom var tvungna att lämna landet inom 2 veckor!? Galet! Där stod dom med bil och lägenheter fulla med saker... Som tur var ordnade sig allt men det är så sjukt att det kan få hända. Att företagen här inte verkar bry sig :(

      Radera
    2. Linda: Ja irriterande är bara förnamnet. Du skulle ha sett mig efter jag fått reda på det, Erik vågade inte säga ett pip på hela kvällen ;) ... men jag måste även säga att det är fruktansvärt lärorikt också ... Jag får utveckla sidor hos mig själv som jag verkligen inte trodde jag hade hahahaha ;)

      Radera
    3. Dom hade sina visum (O2) kopplade till en person (som hade O1) som valde att sluta på företaget ganska abrupt som jag förstod det. Och företaget ville inte ansöka om nya O2 då dom nyligen hade fått göra det... Så dom hade två val: antingen flytta till Kanada där dom har ett kontor eller flytta hem till Sverige och jobba som konsulter åt dom. Så ena paret valde Kanda och det andra paret valde Sverige.

      Radera
    4. Men Gud vilken grej alltså. Att det kan få lov att hända.

      Haha ja, jag kan tänka mig att Erik fick hålla sig undan. Det får min Eric också ibland och han vet när :)

      Radera
    5. Kim: Aldrig hört om O2 (har O4, och Erik O1) men fy fasen att behöva lämna allt med så kort varsel!!

      Linda: hahaha, du som ser så snäll ut ;)

      Radera
  3. Åh vad frustrerande - I know the feeling!!! >_<
    Hoppas att du hittar en bra och rolig utbildning, är det något särskilt område som du är intresserad av?

    Som du säger, man får försöka att inte låta det tar över och låta det ta ens energi - utan försöka fokusera på roligare saker. Man kan ändå inte styra över det, så... :/

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää precis .... Det bästa är att bara släppa ut ilskan och gå vidare ... Helt ärligt,,, jag är så förbannat trött på att behöva börja berätta om att jag inte har arbetstillstånd så fort folk frågar vad jag jobbar med. Börjar fundera på att ljuga ihop något .... Det drar liksom ner stämning på hela samtalet. Fast försöker hålla det kort ... jag har jobbat som ssk men väntar på grönt kort nu ,, typ :) Blä för alla USAs visumrgler

      KRAM

      Radera
  4. Usch, vad tråkigt att höra! Jag hoppas verkligen att det löser sig för er snart, vet inte riktigt vad jag ska säga men jag håller tummarna i alla fall :)

    SvaraRadera