söndag 23 februari 2014

Inte för att älta .../ Location, location, location!

Men jag har ju ganska länga pratat om att jag är så redo för ett hus ;) Och i och med att Erik har sitt drömjobb så känns det ju hyfsat stabilt,,, och timingen är perfekt,,, jag skull ha massor av tid att måla, inreda, kakla och gud vet allt, innan mitt gröna kort kommer :)

Det som vi hakat upp oss på just nu är läget?!?! Location liksom!!! Det står mellan Ann Arbor och Canton :) ... och Plymouth, men det är nästan borträknat eftersom utbudet är så litet.

När det gäller Ann Arbor så är det liksom platsen att bo på i denna del av Michigan (enligt mig). Det är en stad som känns som en stad också, med centrumkärna och stort utbud av det mesta. Det finns alltid massor att göra :) och jag gillar folket som bor här! Eftersom University of Michgan finns här så är det en väldigt välutbildad stad, folk gillar Obama, sopsortering, organisk mat och är i allmänhet väldigt avslappnade och trevliga :) Det är långt i från snobbigt och det hänger peacemärken lite här och var :) Jag känner mig hemma här och älskar alla parker och naturen. Jag får som små lyckorus när jag åker igenom och blir glad av att se folk överallt, vilket man inte gör i Canton som känns mycket mer tomt och tråligt.

Nackdelen är att det är dyrare här, vi skulle kanske inte ha råd med den standarden eller läget vi vill. Vi funderar lite på att bo precis utanför, men endå 10 minuter till down town. Erik skulle få lite längre pendling till jobbet också, men endå överkompligt men sammanlagt en halvtimme mer pendling per dag.

Sen kommer vi till Canton där vi bor nu. Där vi bor nu tar det kanske 20 minuter till Ann Arbor och 10 minuter till Plymouth som är som ett lite mindre än Ann Arbor med bra utbud av restauranger osv ...
Fördelen med Canton är att utbudet av hus är större och vi skulle nog lätt kunna hitta något vi är nöjda med i vår prisklass. Canton är en hyfsat ny stad, medelinkomsten är högre än Ann Arbor och det är ett väldigt säkert men tråkigt ställe. Det finns inget downtown, men det mesta man behöver finns här. (Fast saknar utbudet som finns i AA).
Det ligger också i "metro Detroit" och det är närmare till alla småstäder vilket gör att man kanske kommer ut och ser sig om mer.
Det är lite mellanmjölk, men endå ett bra ställe som geografiskt ligger bättre än Ann Arbor!

Men som de trevliga människorna som vi var ute och åt middag med i Fredags konstaterade (Eriks jobbarkompis med fru) så märker man inte så mycket av sin närmiljö när man väl jobbar utan man prioriterar då att ha en fin bostad och inte för lång pendling till jobb. De håller också på att letar hus och de bor i Ann Arbor och älskar det, men funderade endå på att flytta till Canton ... De menade på att man på helgerna när man har mer tid att göra saker inte bryr sig om att det tar en liten stund att ta sig dit man vill ...

Känns som vi borde bestämma område innan vi anlitar mäklare ,,, jag har hela tiden varit för Ann Arbor, men eftersom vi endå inte kommer bo centralt så kanske det är bättre att lägga pengarna på en trevlig bostad här i Canton även om jag blir gladar av att vara i AA och mer uttråkad här ... Hur ska man tänka :) ?

8 kommentarer:

  1. Jag har aldrig köpt hus men jag tänker att man ska gå på sin magkänsla, och välja område där man allra helst vill bo och känner att man kommer trivas som bäst :) Låter som ni gärna vill bo i AA ... :)

    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magkänslan säger inte så mycket just nu ;) ,,,, vi har fastnat :) Ja AA är trevligare, - men, Canton ligger bättre och vi får mer hus för pengarna (plus att det bara är 20 min till AA,,,, gud så svårt ..... but you got a point!

      Radera
  2. Jobbigt att du dessutom inte vet var du kommer jobba ner du far jobb.. Even om de saklart e viktigt med lite pendling sa kan jag tenka mig att de e veldigt viktigt att trivas der man bor ocksa.. Fast Canton verkar ju inte helt omysigt om ni trivs hyffsat bra sa e de kanske inte sa farligt att aka till Ann Arbor ner ni vill ha mer liv och rorelse, fast jag haller med Kim ocksa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spennande att kopa hus forresten, lycka till!

      Radera
    2. Jobb ordnar sig alltid - I hope hahaha ;) Om jag går tillbaka till där jag jobbade innan i Chelsea så är AA närmare. Svårt!! ,, men tack för inputten :)

      Radera
  3. Svärmor la precis ut det här huset på facebook :)
    http://www.realtor.com/realestateandhomes-detail/1136-Mixtwood-St_Ann-Arbor_MI_48103_M31655-75431?row=39

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hennes hus dock :)

      Radera
    2. Tack för tipset Nadja :) näää hade för mig att din svärmor bodde närmare Dexter ? :) ... huset ligger i området vi bodde i de två första åren ;) ... det är lite dyrare än vi tänkt, men kanske kan pruta ;) ?

      Radera