tisdag 15 oktober 2013

Att hitta Fokus

Nu är det lite mer än en vecka sedan vi kom tillbaka från vår roadtrip och min vardag ser ju lite annorlunda ut än den gjorde för ett par veckor sen. Istället för att jobba på drömjobbet så är jag åter igen hemmafru. På något vis så var jag så inställd på att det skulle ordna sig med visum, vilket jag fortfarande tror, men jag var väl kanske inte riktigt så beredd som jag trodde på att det skulle bli ett glapp. Faktum var att det där glappet inte kändes så farligt i början, eftersom jag jobbat som en galning hela sommaren så kunde det vara skönt att ta det lite lugnt, inreda klart lägenheten och göra saker jag tycker om.

Men med facit i handen så är sanningen den att jag just nu klättrar på väggarna. Det är inte så mycket det faktumet att jag inte jobbar, eller jo det är det, för problemet är att jag vet inte vad jag ska ta mig till med på dagarna, det blev plötsligt så tomt bara. Det känns jättekonstigt och tomt att inte ha något jobb och inget viktigt att göra. Även om jag saknar jobbet i sig så tror jag mer att jag behöver en vettig sturktur. Jag gjorde en lista på saker som kan vara både vettiga och roliga att göra. Men när jag sen skulle strukturera och planera listan så fick jag bara ångest. Jag känner en jäkla stress över att ha så här mycket tid, och en väldig press över att välja ut de aktiviteterna som ger mig mest liksom ... Tänk om jag väljer att lägga ner min tid på fel saker, istället för att måla möbler eller sy gardiner kanske jag borde lära mig tyska ?? Tid är det dyrbaraste vi har och att plötsligt fått denna tid skapar mest panik hos mig.
Sen tror jag också att jag har svårt att ge mig själv tillåtelse att faktiskt göra sådant jag njuter av och tycker är roligt att göra. Jag har det liksom inpräntat att man ska göra nytta hela tiden.

Hur som helst så har jag jobbat på att coola ner mig och försöka jorda mg och vara mer i nuet ;) Funderar på att helt enkelt välja en eller ett par aktiviteter att köra stenhårt på så att det i stort sett blir som ett jobb och något man kan mäta resultat på :) Just nu så funderar jag på träning... kanske skulle köra stenhårt och se hur vältränad man kan bli på ett par månader om man ger allt ? ... eller så kanske jag kan se hur mycket tyska man kan lära sig på några månader ;)

12 kommentarer:

  1. Jag kan också känna att jag "borde" göra så himla mycket! Men sen tänker jag, om jag inte vill - varför då göra det?
    Det låter i alla fall som en bra plan, att fokusera på några saker och lägga energin på det och inte "vara all over the place" liksom.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hahaha, smart slutsats ;) Håller med om att man främst ska göra det man tycker är kul och som ger en något, finns ingen poäng i att göra saker som inte ger en något, :)

    Hur väljer du vad du vill göra? Vad har du valt att lägga din tid på ?
    KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, jag kan vara smart om jag vill ;)

      Jag har valt att lägga min tid på att göra saker som får mig att må bra, och som känns meningsfullt. T.ex. att lära mig rumänska, läsa - både skönlitteratur och kurslitteratur inom ämnen jag vill fördjupa mig inom, hika ( som jag tjatar om jämt i bloggen ;) ) och att bygga upp en social umgängeskrets. Dock kan det bli lite slappande också, men det tillåter jag mig att göra. Man kan inte vara på topp jämt och, som alla andra, har man bra och mindre bra dagar :)

      Kram

      Radera
  3. hehe, vad jag menade ovan var att det är väldigt svårt att verkligen fokusera på vad man vill, och inte vad man borde!! Så det du sa är något man ofta glömmer, men fruktansvärt viktigt :) Så tack igen för påminnelsen! Jag tycker det låter som du har hitttat en jättebra balans!! Är det svårt att lära sig rumänska förresten ? Går du kurs eller lär du dig på egen hand ? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språk har aldrig varit min starka sida så jag tycker det är ganska svårt. Känns inte som att det finns någon logik i det språket ;) Jag gör det på egen hand, har lånat cd-skivor på biblioteket. Sen hjälper min man mig, eftersom han är från Rumänien :)

      Radera
    2. ... hm vänta nu, från pojkvän till man , hur gick det till ?! ;) har jag missat något ;)
      Tycker du är grym som läser rumänska, det ska vara väldigt krånglig och liknar mest latin eller något ?! ...

      Radera
  4. Jag tror att det är viktigt att man väljer något och kör på det. För om man bara har en massa grejer som man vill göra och gör alla samtidigt så blir inget gjort osv. Kanske fokusera på en eller två grejer som du verkligen vill göra?
    Jag kommer också bli hemmafru nu om knappt en vecka :). Vi får klättra på väggarna tillsammans. Ska skriva om det i bloggen snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp ett par grjor i fokus är en god ide!
      Ska du också bli hemmafur?!?!?! Why?! Du får verkligen ta och uppdatera ;)
      Kram

      Radera
    2. Ja :)... äntligen för att vara hemma med min dotter. Ett tag i alla fall. Vi får se vad som händer. Ska uppdatera snart. Du, säger man hemma fru eller hemmafru?

      Radera
    3. Hemmafru ;) annars blir det som en typiskt amerikansk särskrivning :) Låter ju helt underbart att du ska få chansen att vara hemma med din dotter tycker jag :) Då får hemmafru livet en mening liksom. Kan faktiskt önska att jag hade barn, då skulle jag i alla fall inte ha problem med syselsättning! Ser fram emot din blogguppdatering.

      Radera
    4. Haha kanske det. Kanske tid för er att skaffa barn då :)

      Radera
    5. Ja det värsta är ju att det är nu det vore lagom att ha ungen nu liksom. Även om man skulle producera en nu så tar det ju en stund för de att komma ut ;) ... har hört någon att det normalt tar runt 9 månader ;)

      Radera