fredag 25 oktober 2013

Två sidor av samma mynt

Jag blir alltid lika fascinerad av att saker och ting är helt olika beroende på hur man ser på dem :) Samma händelse kan tolkas totalt olika av olika människor. Samma situation kan tolkas helt olika av en själv beroende hur man väljer att tänka :)

Exempelvis min situation där jag nu har gett upp mitt drömjobb för att arbetsvisumet gick ut pga Eriks jobb byte. (Hahaha, ja det är alltid min situation jag fokuserar på, är extremt egotrippad;)

Jag kan välja att tänka :

1. Jäkla skit vad livet är orättvist, efter att ha kämpat med att få amerikansk sjuksköterske legitimation i ett och ett halv år och sedan slitit som home health aide i ett år... Så lyckades jag till slut få det perfekta sjuksköterske jobbet, ALLT var perfekt. Men pga av den förbannade byråkratin så får jag ge upp min karriär och sitta här och ruttna medan alla andra gör karriär! Känns som livet bara passerar och jag slösar bort mitt liv på att sitta här, ganska stressande!! Nu måste jag dessutom hitta på något som är värt att lägga ner min tid på medan jag väntar - ångest!

2. Efter att ha fått drömjobbet så blev det en pause. Den skulle jag kunna ta tillvara på och kanske fundera och ta tag i saker som jag vill bli bättre på och lära mig mer om. Dessutom hinner jag träna, umgås, laga god mat och njuta av min tillvaro mycket mer :) Vilken väldig lyx att kunna göra vad man vill och inte behöva oroa sig för ekonomin :) Jobba hinner jag göra tids nog :) Det har alltid ordnat sig hittills så chansen att det gör det i framtiden är väldigt stor! Nu ska jag bara njuta och ta tillvara på den här tiden :)

Bereoende på hur jag väljer att tänka så skapar det helt olika känslor hos mig såklart :) En lugn och behaglig och en ångestladdad och full av stress. Så jäkla facinerande att ens tankar påverkar så mycket.
Rent realistiskt så tror jag att man hamnar någonstans mitt emellan och att det kan variera från dag till dag! Men endå - hur mycket makt har man egentligen inte att påverka sitt liv och tankesätt ? :)

9 kommentarer:

  1. Alltså det är verkligen inte klokt vad tankarna kan styra ens känslor. Jag är så dålig på att tänka positivt men försöker att bli bättre. Eric, min man är så duktig på det och säger att allt handlar om attityd och hur du ställer dig till saker och ting. Jag kämpar för att bli bättre!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är att man blir medveten om vilken skillnad det faktiskt kan vara :) Jag tror du är en positiv människa, i alla fall verkar det så utifrån din blogg :) Kram

      Radera
    2. Tack. Kanske inte alltid känner mig så positiv dock :)

      Radera
  2. Försök njuta av din paus! Du, min svärmor undrade var ni hade flyttat till från Ann Arbor, så var bor ni nu? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu ser jag att din profil säger Canton så du kan strunta i min fråga.. Typiskt mig..

      Radera
    2. Det ska jag :) Du, visst bodde din svärmor i Dexter ? Jag jobbade i Chelsea (Chelsea Community Hospital) som ligger precis väster om Dexter, hon kanske känner massa folk där ;)

      Radera
    3. Ja, det gör hon så det gör hon säkert! Speciellt eftersom hon indirekt jobbar med sjuksköterskor.. Kommer du få tillbaka jobbvisum förresten? Har inte riktigt förstått hur det funkar med det..

      Radera
    4. Jag kan inte få tillbaka det gamla eftersom det visumet vi hade förut var ett visum som bara gick att ha om man jobbar på universitet - däremot kan jag få jobba igen om vi skaffar grönt kort!

      Radera