torsdag 12 december 2013

Kyla

Vi har sparsamt med snö även om mer utlovas redan i morgon! Däremot så har vi haft en bitande kyla på runt minus 10-15 C, och iskalla vindar. Fy tusan alltså, man har ingen lust att vara ute alls, kölden går genom märg och ben. 

Men är ändå tacksam över stunderna man får se solen!! Och som bekant har vi två timmar mer dagsljus i jämförelse med Sverige. Tror solen går upp tidigare också så faktum blir att det blir nog någon timme till! 

Sen har jag fatiskt lyckats baka de perfekta lussebullarna efter några års misslyckande försök där jag försökte med allt! ... eller ja, jag lyckas inte få de att jäsa nämnvärt så de blev väldigt små, annars var de galet goda!!! Hemligeheten är att dubbla saffransmängden (om man gillar stark saffranssmak), mycket mer smör, lite mer socker (körde brunt socker mest) och mindre mjöl! Extremt saftiga och smakrika!


3 kommentarer:

  1. Nä fy fasen vad kallt. Vet precis hur det där känns när det går genom ben och märg liksom. Det värsta alltså. Men på plussidan så har du ju bakat :). Du som sa att du inte bakar alls eller har någon lust på sötsaker :). Tack för tipset på lussebullarna. Jag hade tänkt att ha bakat några själv tills idag då det är lucia men det har inte blivit av. Kanske idag. Vi får se :)

    SvaraRadera
  2. Ja, hoppas att inte hela vintern blir så här kall :(
    Hehehe, jag bakar till högtider och så ,,, jul, thanksgiving, påsk, potlocks eller om vi har gäster ,.,, Jag tycker om att baka det är inte det, om man bakar måste man ju äta upp det ,,, och det är ju få bakverk som är nyttiga ;) Jag har inga problem att äta bakverken heller egentligen ... ;) MEN jag känner mig aldrig sugen på något sött och köper aldrig fikabröd eller godis. Men om jag blir bjuden eller har bakat själv så äter jag, det är ju faktiskt oftast jättegott :) ... fast ibland kan det gå många månader mellan gångerna :)

    Lycka till, gör degen kladdig så det knappt går att forma bullarna, då blir den saftig ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha förstår precis hur du menar :). När det väl ställs inför en så nekar man ju sällan alltså. Härligt det här att inte ha något sötsug. Önskar jag var likadan :). Ok, superkladdig deg! Tack för tipset :)

      Radera