måndag 16 december 2013

Lucia helgen

Helgen som var har gått i julmysets tecken hahaha. Under Fredagen var det julbord på IKEA ;) Jag vet, det var inte första gången hahaha....  Lördagen bjöd på lussefika hemma hos svensk kompis, och Söndagen åkte vi in till down town Detroit för att lyssna på en julkonsert med Detroit choir.

Nu är det ju så att jag älskar kyrkor, så det var minst lika mycket för att kolla in kyrkan som att lyssna på musiken, kyrkan var Old St Marys Church, en gammal katolsk, tysk kyrka som byggdes under Detroit storhetstid. 

Framför oss satt ett gäng, med bland annat en äldre herre - Erik böjde sig fram och viskade att det var ju skådisen som spelade tv reklamen "Goodman Acker" som är en advokatfirma som hjälper folk utan pengar, jag har en förkärlek för den typen av reklam, för den är alltid såååå underhållande hahaha ;) I alla fall, trög som jag är så har jag länge trott att det är snubben som gör reklam för advokatfirman som är Goodman Acker - Erik försöker få mig att fatta att det är två efternam på de som har firman och att Goodman inte är ett förnamn ;) 

I alla fall skådisen som spelar reklamen heter William Shatner och är väldigt känd ;) ... vilket i och för sig inte impar  på mig speciellt, utan jag tyckte det var coolt att se Goodman i verkligheten och funderade på att be honom hjälpa mig med min immigrations situation hahaha. 

I alla fall så tappade Goodman en lapp där han fyllt i namn och personuppgifter för att var med i en utlottning ... när jag böjde mig ner för att plocka upp lappen så såg jag att han varken hette Goodman eller William, hm. Antar att han kör med alias ;) Erik försökte dock få mig att förstå att det fanns en möjlighet att det bara var någon som var grymt lik honom, varför använder man ett alias i ett lotteri liksom ...? 

Sista veckan innan jul nu... bara att ta nya tag! Vi fick massor snö i helgen, och ute är det just nu minus 21 C. På Fredag ska det bli plusgrader och regn, spännande att se om julen blir grön eller vit :) 


9 kommentarer:

  1. Vad mycket julmys ni har haft för er :). Hur är IKEAs julbord? Har själv länge velat testa på det. Ja, det skulle ju verka konstigt om någon använder ett alias i ett lotteri haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ikeas julbord är enligt mig rätt sunkigt, laxen är god, resten är inget vidare, förutom kakorna då ;) hahaha.
      MEN har sett bilder från andra IKEA julbord på tex Kims blogg, och det ser mycket bättre ut! Så det kan nog skilja sig ganska mycket på vilken IKEA det handlar om. Men det är billigt och alltid kul med svensk mat :)

      Kram!

      Radera
    2. Jag kan tänka mig det. Deras mat överlag är vill inte direkt super men som sagt alltid kul med svensk mat. Sunkig eller ej haha

      Radera
  2. Åh vad avundsjuk jag blir att ni fick gå på IKEA's julbord! Vi försökte köpa biljetter men dom var slutsålda långt innan det var dags :(
    Men vi ska i alla fall försöka fixa ett eget julbord i år, och jag ska laga egen rödbetssallad :)

    Hoppas värderrapporten stämmer, att ni får lite värme nu på fredag. Men att det stannar kvar lite snö så ni får en vit jul :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egen rödbetsallad är såååå gott :) Jag gör typ allt från scratch , gravad lax, köttbullar, leverpastej, osv, dock inte prinskorven hahaha. Rätt kul att göra julmat faktiskt!

      Synd att ni inte fick tag på biljetter, maten är ju sådär även fast det är lite mysigt att gå dit ;) Här var de lite fula och gick ut på deras hemsida att det var slutsålt,,, när jag gick dit dagen före julbordet för att dubbelkolla hade de en del biljetter kvar ?!?! Våra kompisar lyckades tom köpa biljetter en timme innan ...

      Kram

      Radera
    2. Åh du gör egen gravad lax, är det svårt? Måste googla på det....
      Jag hittade dyra prinskorvar på IKEA som dom importerat, hoppas dom är goda! :)

      Radera
    3. Jag köpte också prinskorv på IKEA, kostade 11-12 dollar för en jättepåse tror jag... vet faktiskt inte vad de kommer ifrån, men hoppas oxå att de är goda. Om det är samma som på julbordet så är de helt okay :)
      Gravad lax är extremt lätt att göra! Se till att köpa så färsk som möjligt för att undvika listeria,

      Radera
    4. Wow egen leverpastej. Hur gör man det? Får googla. Vad duktig du är :)

      Radera
    5. Leverpastejen har faktiskt bara blivit sådär om jag ska vara ärlig ,,,, Den har blivit för skarp för min smak. Man ska ju göra pastej av svinlever, men det hr jag inte lyckats hitta i affärerna så jag har använt kalv. Mixar den med grädde och någon grönsak i en blender och sen häller i formar och ungsbakar .... Ska nog prova med kyckling lever i år och hoppas den blir mild och krämig :)

      Radera